پشتیبان گیری از زندگی آنلاین- بخش اول: وبلاگ ها

کد ابزار لودینگ

ایران دانلود
فرهنگسرای اطلاعات


پشتیبان گیری از زندگی آنلاین- بخش اول: وبلاگ ها

 

هر یک از  ما علاوه بر اطلاعاتی که بر روی کامپیوتر، موبایل و دیگر گجت های دم دستی مان داریم و باید از آنها مراقبت کنیم، اطلاعاتی هم به صورت آنلاین در سایت ها، وبلاگ ها، ایمیل ها و شبکه های اجتماعی مختلف داریم. بسته به شیوه استفاده ما از فضای آنلاین و زمینه کار و فعالیت مان، ممکن است بسیاری از این اطلاعات آنلاین منحصر به فرد بوده و هیچ پشتیبان و جایگزینی هم نداشته باشند.

هر چند که معمولا برای اطلاعات آنلاین مشکلاتی مانند آتش سوزی و… پیش نمی آید، اما علی رغم امنیت و ماندگاری بالای سرورهای سرویس دهنده، در فضای آنلاین هم خطراتی چون هک شدن اکانت، هک شدن سرور، نابودی اطلاعات روی سرور و… اطلاعات آنلاین ما را تهدید می کند. پس در کنار پشتیبان گیری آنلاین از اطلاعات آفلاین در دسترس مان، از پشتیبان گیری آفلاین از اطلاعات آنلاین هم نباید غفلت کنیم.

جالب است که اینطور به نظر می رسد که تعداد افرادی که اطلاعات آنلاین شان را از دست می دهند از تعداد کسانی که اطلاعات روی کامپیوتر شخصی شان را از دست می دهند بیشتر است! شاید به خاطر این است که افراد معمولا به این موضوع فکر نمی کنند که ممکن است ناگهان تمام وبلاگ و نوشته هایشان را از دست بدهند یا اینکه کل وب سایت شان ناگهان پاک شود. در حالی که خطر بیشتری این قبیل سرویس ها را تهدید می کند. موضوع فقط سوختن هارد سرور یا هک شدن نیست. در موارد زیادی شما یک تغییر فنی کوچک در وبلاگ یا وب سایت تان می دهید و باعث خرابی دیتابیس می شوید. به گونه ای که دیگر قادر به درست کردنش نیستید. به همین راحتی چند سال زحمات تان را بر باد می دهید. از طرف دیگر فکر می کردید که از وبلاگ تان پشتیبان گیری می کردید. سراغ آنها می روید اما متوجه می شوید که فایل های بک آپ کار نمی کنند و در عمل هیچ چیزی را در اختیار ندارید. باورتان نمی شود که ما تا به حال با چند نفر وبلاگ نویس و مدیر وب سایت برخورد کرده ایم که با این سناریو مواجه شده اند.

درباره پشتیبان گیری از اکانت های ایمیل در دوره «استاد بزرگی ایمیل و جیمیل» به صورت مفصل صحبت کردیم و قصد تکرار مکررات را نداریم. در این درس در سه بخش مجزا به کلیات پشتیبان گیری از وبلاگ، سایت ها و شبکه های اجتماعی می پردازیم.

 

وبلاگ ها
با توجه به تعدد سرویس های وبلاگ نویسی ایرانی و خارجی، امکان پوشش همه آنها را نداریم. اما در اینجا به برخی از مهمترین آنها می پردازیم و امکان پشتیبان گیری از آنها را بررسی می کنیم. مهم این است که شما به این مبانی توجه کنید و روش دقیق و کاملش را در سرویس دهنده ای که استفاده می کنید پیدا کنید.

نکته: پشتیبان گیری از وبلاگ فعال روی سرویس دهندگان ایرانی، از دیدگاه دیگری هم اهمیت می یابد که ممکن است در خصوص سرویس های خارج از ایران چندان مورد توجه نباشد. و آن هم بسته شدن و پاک شدن وبلاگ شما با دستور مقامات دولتی و یا حتی به صورت خودسرانه توسط سرویس دهندگان وبلاگ است. پس قبل از پرداختن به پشتیبان گیری از وبلاگ ها، توصیه موکد داریم که از سرویس های ایرانی استفاده نکنید.

۱- Blogger
این سرویس دهنده یکی از مطمئن ترین، قدیمی ترین و شناخته شده ترین سایت های ارائه دهنده فضای ذخیره و نام رایگان برای وبلاگ نویسی است که در ایران هم به خوبی شناخته شده است.

خوشبختانه این سرویس در کنار خدمات جالب، امنیت و قابلیت اطمینان بالا، امکان پشتیبان گیری از کلیه نوشته ها و کامنت های وبلاگ تان را به راحتی فراهم می کند. جالب تر اینکه امکان بازیابی اطلاعات را هم بر روی آن دارید. بازیابی اطلاعات هنگامی کاربرد دارد که بخواهید آرشیو وبلاگ قدیمی تان را به وبلاگ جدید منتقل کنید و یا اینکه از سرویس دهنده دیگری به بلاگر کوچ کنید.

امکان Import و Export در این سایت به راحتی از طریق تب Settings در داشبورد بلاگر قابل دسترسی است. با استفاده از دکمه Export Blog به آسانی نسخه پشتیبان کاملی از وبلاگ تان را بر روی هارد کامپیوتر خواهید داشت. این پشتیبان که شامل مطالب نوشته شده و نظرات هر یک از این مطالب است، به صورت یک فایل با پسوند XML بر روی کامپیوترتان ذخیره خواهد شد. که بعدا قابل بازیابی و ثبت در وبلاگ دیگری است.

۲- Wordpress
وردپرس علاوه بر اینکه یکی از برنامه های مدیریت محتوای (CMS) پرکاربرد است، یک سرویس وبلاگ نویسی رایگان هم بر پایه این برنامه مدیریت محتوا راه اندازی کرده است.

اگر وبلاگ شما هم بر روی این سرویس با آدرس wordpress.com است، به راحتی و در یک چشم بر هم زدن می توانید نسخه پشتیبانی از مطالب و کامنت های وبلاگ تان تهیه کنید.

برای این کار تنها کافی است که از منوی Tools گزینه Export را انتخاب کنید. آنگاه در صفحه اکسپورت، گزینه All Authors را انتخاب کرده و دکمه Download Export File را بزنید تا نسخه پشتیبان وبلاگ تان با پسوند XML بر روی کامپیوتر ذخیره گردد.

اگر هم زمانی به بازیابی فایل پشتیبان نیاز پیدا کردید، تنها کافی است از منوی Tools گزینه Import و سپس  Wordpress را کلیک کرده و فایل پشتیبان را انتخاب کنید. آنگاه به راحتی و با زدن دکمه Upload file and import تمامی اطلاعات وبلاگ به حالت قبلی بر می گردند.

۳- بلاگفا
متاسفانه در سرویس های ایرانی، نه از پشتیبانی موثر و صحیح خبری است و نه امکانات به شکل قابل قبولی ارائه می گردد. سایت بلاگفا در قسمت «دیگر امکانات» گزینه «تهیه نسخه پشتیبان» را قرار داده است. اما این لینک تنها مطالب وبلاگ تان را درون یک فایل متنی با پسوند doc بر روی کامپیوتر ذخیره می کند و حتی در خود سیستم بلاگفا هم امکان استفاده مجدد از آن را ندارید. تنها در هنگام بروز مشکل، می توانید به صورت دستی و تک تک اقدام به ثبت دوباره پست هایتان کنید. کامنت ها، لینکدونی و دیگر بخش ها هم در صورت بروز مشکل به صورت کامل حذف می شوند.

در صورتی که به نسخه پشتیبان کاملی از وبلاگ تان در بلاگفا برای روز مبادا نیاز دارید، یا قصد مهاجرت به دیگر سیستم های وبلاگ نویسی را دارید، پیشنهاد می کنم به جستجو در گوگل بپردازید. برخی وبلاگ ها و سایت ها روش های جالب و کاربردی برای بک آپ گیری (یا پشتیبان گیری) از وبلاگ در بلاگفا ابداع کرده اند.

۴- پرشین بلاگ
این سرویس دهنده خیال خودش را راحت کرده و حتی یک فایل متنی خشک و خالی هم از وبلاگ تان به شما نمی دهد.

۵- میهن بلاگ
خوشبختانه این سرویس بیش از بقیه به فکر وبلاگ نویسان ایرانی بوده و بخشی را برای تهیه نسخه پشتیبان پیش بینی کرده است. شما با انتخاب بازه زمانی، طبقه بندی و نویسندگان می توانید مطالب تان را در قالب یک فایل XML که بسیاری از سرویس های وبلاگ نویسی آن را پشتیبانی می کنند، بر روی کامپیوتر ذخیره کنید.

نکته: لازم است بعد از پشتیبان گیری بررسی کنید که آیا فایل شما به درستی کار می کند یا نه؟ در مورد وبلاگ ها می توانید یک وبلاگ تست با دسترسی محدود ایجاد کنید و فایل پشتیبان را در آن Import کنید. اگر تمام مطالب و نوشته ها به درستی وارد شد، می توانید اطمینان حاصل کنید که پشتیبان شما به درستی تهیه شده و کار می کند. این مرحله را فراموش نکنید.

منبع: http://www.onlinequiz.com


اخطار! استفاده از مطالب وبلاگ با درج لینک منبع مجاز میباشد

اشتراک گذاری

Facebook Twitter More...

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


توسط glassy



صفحات سایت
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : ایران دانلود